Ass Wiper - anarchistický občasník pre závislých nezávislákov
archívkontakt
novinky
EuroPop

Vopred sa ospravedlňujem za tie žvásty, čo tu budem hlavne zo začiatku písať, ale to vieš, o štyri dni ma čaká skúška z marketingu, tak mi z toho už tak trochu jxxe.

V prvom rade by sme si mali ujasniť jednu vec: Aká je skutočná moc komercie? Obrovská! Kedysi, keď sa o nejakej prehnanej nadvýrobe nedalo ani len hovoriť (praľudia žili z ruky do huby, niektorí na tom boli tak zle, že mali iba do huby) nemohol existovať ani poriadne rozvinutý trh. Neskôr, so zavedením čoraz modernejšej techniky, bolo niekoľko jedincov schopných vyrobiť toľko, že to ostatní jedinci nestíhali spotrebúvať (napríklad takí číňania produkujúci digitálky... kedy si si od nich naposledy niečo kúpil? vidíš? nestíhaš spotrebúvať ich produkciu). Dnes je možné produkovať tak veľa a tak lacno, že mnohí výrobcovia vyrábajú vyslovene kokotiny, len aby im fabriky nestáli ladom (tamagoči, vložky, saponáty). Čo je však základným predpokladom pre úspešnú masovú výrobu? No predsa masovosť! Ich výrobky musíme kupovať buď veľa, alebo často, aby sa im oplatilo ich chŕliť ďalej a zaplavovať nás ďalšími zbytočnosťami (mobilné telefóny, a keď sme pri tom, tak aj televízory).

Priznajme si to však otvorene, nie každý ľudský jedinec je blbec a nekupuje si tie kraviny pravidelne (z mojich prieskumov jasne vyplýva, že praktickejší sú muži - vôbec si totiž nekupujú vložky ani tampóny). To však nehraje do karát masovým producentom a preto začali vymýšľať rôzne stratégie, ktorými chceli ovládnuť trh a presvedčiť ľudí o tom, že práve ten ich výrobok ukojí ich nezmyselné potreby. Vtedy niekto veľmi inteligentný, ale zákerný, vymyslel niečo, čo pravdepodobne zmení celú nasledujúcu generáciu, alebo aspoň jej väčšiu časť: Neprispôsobovať výrobok potrebám užívateľa, ale vyformovať užívateľa tak, aby potreboval to, čo mu ponúkajú. Jednoduché, čo?

Stačí teda nájsť niekoľko vhodných produktov a vyvolať u ľudí potrebu ich vlastníctva. Tak napríklad taký televízor; zaberá miesto, okráda náš čas a kazí oči? Čo nám dáva? Nič! A predsa v každej domácnosti nájdeme aspoň jeden. Ale úplne najgeniálnejším produktom vhodným pre tento účel je jednoznačne EuroPop.

Čo to ten EuroPop vlastne je? Ja osobne by som to definoval ako bezduchý hudobný štýl, masovo produkovaný v európskych, hlavne však nemeckých krajinách. Patria sem interpréti ako DJ Bobo, Scooter, Maduar. Tento hudobný štýl je taký jednoduchý a stupídny, že jeden skúsený človek dokáže vyprodukovať aj tri pesničky denne (a to má slabý deň!). Schválne, skús si stiahnuť demo Magix Music Makeru a stopni si, ako dlho ti bude trvať poskladanie jednej pesničky. Texty k týmto skladbám sú väčšinou troj- až päťslovné nerozvité vety typu: "I love you", "baby come on", "let's go", atď. V poslednej dobe už aj tieto značne bezduché texty nahrádzajú ešte bezduchejšie citoslovcia, námatkou citujem: "oooh la la la la", "hey sha la la".

Taktiež výroba videoklipov je úplne primitívna. Speváčka sa oblečie do spodného prádla a kožuchu, prípadne do slušivého pršiplášťa a otvára ústa do rytmu vyššie spomínaných popevkov, okolo nej sa natriasajú breakdanceri alebo svalnatí a plešatí černosi. Ešte sa to zasadí do pseudofuturistického prostredia nejakej továrne alebo kanálov a klip je hotový.

Celá táto europopová kultúra má za cieľ jediné: Vyhnať z myslí mladých ľudí akýkoľvek cit pre dobrý vkus a vyformovať z nich takú beztvarú masu, aby bola ochotná kúpiť si čokoľvek, čo jej predhodia v pochybných plátkoch typu BRAVO. Takáto mládež trávi každý večer na diskotéke, nemyslí a kupuje. A to je presne ten typ spotrebiteľa, ktorý moderný marketing potrebuje. Mládež vyrastie, založí si rodiny, zasadne pred televízory a ich deti budú zase šantiť na diskotékach, kde im pomaly ale iste vypália mozgy, ak ešte vôbec nejaké budú mať. A to všetko stále dokolečka dokola, až kým nebudú všetky mysle vybielené.

Viem, je to smutá perspektíva. A preto proti tomu treba niečo robiť. Avšak jediné, čo s tým môže normálny človek urobiť, je hádzať molotow cocktaily do preplnených diskoték, rozbíjať zvukové nosiče v hudobných predajniach či sabotovať vysielanie nemeckej stanice VIVA. Priatelia, robme to! Ináč sa nám jedného dňa stane, že sa ráno zobudíme, z nevypnuteľného rádia bude znieť nejaká europopová sračka a z plagátu nad posteľou sa na nás bude škľabiť nejaký teplý xicht s nápisom: "Veľký DJ ťa sleduje!"

Riki Fridrich


design © 2000 by Riki Fridrich, hosted by Kaschav BBS, all rights reserved
if you find content of this e-zine offensive, abusive, shocking or vulgar, we're doing a good work here